علائم ظهور
علائم ظهور
علائم ظهور
در کتب ما شيعيان و بعضي از کتب غير شيعي هم رواياتي تحت عنوان علائم ظهور امام زمان (ع) ذکر شده است . در کتاب بحارالانوار مرحوم مجلسي ، کتاب اثبات الهداة ، کتاب شريف کفاية الموحدين مرحوم حاج سيد اسماعيل عقيلي نوري که کتابي در کلام و عقايد است ، علائم زيادي ذکر شده که طبعا ذکر همه ي آن ها در اين فرصت نمي گنجد . در اين کتاب ها ، علائم ظهور را به اقسامي ، تقسيم کرده اند .
مرحوم عقيلي نوري در کتاب کفاية الموحدين آن را بر سه نوع تقسيم کرده است :
نوع اول ؛ علائم خاصه که فقط مربوط به امام زمان (ع) است و علائم عامه که مي تواند مربوط به غير امام زمان ، از معصومين (ع) هم باشد .
نوع دوم ؛ علائم حتميه و علائم غير حتميه
نوع سوم ؛ علائم واقعه ، يعني علائمي که تا کنون اتفاق افتاده و علائم غير واقعه ، يعني علائمي که هنوزظاهر نشده است .
اما معمولا بر حسب روايات ، علامات ظهور به دو قسمت تقسيم مي شود : علائم حتميه و غير حتميه .
اما علائم غير حتمي علائمي است که ممکن است وضعيت طوري شود که اين علائم اتفاق بيفتد يا بعضي علائم که از عذاب ها به حساب مي آيند به خاطر تفضل پروردگار به بندگانش از بين برود ، شايد خداوند مصلحت بداند که آن علائم تحقق پيدا نکند و حضرت تشريف بياورند و يا شرايط و علل بروز آن علائم فراهم نگردد و در نتيجه آن علائم تحقق نيابد .
اول : آتش گرفتن پرچم ها در کوچه هاي کوفه که جهت شرح آن بايد به کتاب هاي مفصل مراجعه کرد .
دوم : مسجد ها تعطيل مي شود ، حال آيا در مسجدها را مي بندند ، همچنان که اخيرا در اخبار و روزنامه ها منعکس شده ، شيطنت هايي که استعمار ايجاد کرده باعث شده که يکي از مسئولين کميسيون اروپا اعلام کند که مساجد ، جايگاه تربيت تروريست ها است و بايد درب مساجد را ببنديد !! و يا در زمان رضا خان که جلوي اجتماعات مؤمنين را گرفته و درب مساجد را بستندو بعضي از آن را به محل انبار کالاهاي دولتي تبديل کردند ! و يا شايد منظور اين است که از مساجد بهره برداري صحيح که خواندن نماز در مساجد است استفاده نمي شود و نماز در مساجد تعطيل مي گردد ! اين ها همه ظاهر است ، کما اين که در بعضي از خبرهاست که مساجد زينت مي شود اما از نظر عبوديت و بندگي ، کسي به آن ها مراجعه نمي کند و استفاده غير عبادي در آن مي شود .
سوم : راه هاي مکه نا امن و بسته مي شود و در بعضي از روايات آمده است که در مکه سه سال عمل حج تعطيل مي شود . اما آيا تا کنون تحقق يافته يا نه ، مورد بحث است ؛ آيا منظور اين است که در اين سه سال از هيچ مسيري امکان رفتن به حج براي هيچ مسلماني وجود ندارد و يا اين که راه مکه را بر روي کساني که بخواهند حج ابراهيمي را به معني واقعي و بر اساس مکتب اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) انجام دهند ، مي بندند . همان طوري که پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ،به مدت سه سال متوالي راه حج را به روي ايرانيان مسلمان بستند !
چهارم : فرو رفتن بخشي از زمين خراسان و يا خرابي خراسان . ايا اتفاق افتاده ، آيا ما مي توانيم حمله روسيه که در گذشته به خراسان انجام شد را حساب کنيم يا اين حادثه بعدا اتفاق خواهد افتاد ، به هر حال جزو علائم ظهور ذکر گرديده است .
پنجم: طلوع ستاره هاي دنباله دار.
ششم : ستاره ها به يکديگر نزديک تر مي شوند .
هفتم : الفتنه = هرج.
هشتم : الاختلاط = مرج.
نهم : قتل .
دهم : غارت .
اين ها جزو علامات ده گانه است و همان گونه که ملاحظه مي شود ، بسياري از اين علائم اتفاق افتاده و شايد همين رويدادها ، مورد نظر باشد .
در يک روايت مفصلي در کتاب شريف بحارالانوار (2) از امام صادق (ع) نقل شده که امام صادق (ع) مي فرمايند : شخصي مرا با منصور دوانيقي ديد که با هم حرکت مي کنيم ، در حالي که منصور دوانقي بر اسب راهواري سوار است و اطراف مرکب او را نيروهايي احاطه کردند ، اما من بر الاغي سوار بودم ودر ميان آن ها حرکت مي کردم ، آن شخص به منزل من آمد و به من گفت : آقا ! شما با اين عزت و جلال و شوکت ، اما منصور با اين وضع ، تا کي بايد وضع به اين گونه ادامه پيدا کند که حکومت دست آن ها باشد ؟ پس کي فرج شما تحقق پيدا مي کند ؟ « إلي متي هولاء يملکون ؟ ؛ تا کي اين ها فرمانروايي دارند ؟ »
« فقلت : أ ليس تعلم أن لکل شيء مدة ، ألا تعلم أن من انتظر أمرنا و صبر علي ما يري من الأذي و الخوف هو غدا في زمرتنا ؛ گفتم : آيا نمي داني که هر چيز يک مدتي دارد ؟ آيا نمي داني کسي که منتظر امر حکومت و فرج ما باشد و بر اين کار صبر کند و هر چه در اين راه اذيت و آزار ديده تحمل کند ، در زمره ما خواهد شد ؟ صبر کنيد ، اين براي خود يک مدتي دارد .»
بعد نشانه هايي را ضمن بيان مفصلي توضيح دادند که بخشي را من ذکر مي کنم :
« فاذا رأيت الحق مات و ذهب أهله و رأيت الجور قد شمل البلاد و رأيت القرآن قد خلق و أحدث فيه ما ليس فيه و وجه علي الأهواء و رأيت الدين قد انکفأ کما ينکفي الإناء ؛ هنگامي که ديدي حق از بين رفت و اهل حق هم از بين رفتند و ديدي که اهل جور و ستم همه ي دنيا را گرفته و قرآن احکامش فرسوده شده و در بين مردم ، منزوي شده واحکامي را به عنوان احکام قرآن عرضه کردند ، مفاهيم قرآن را جور ديگر برداشت مي کنند ، چيزي که در مفاهيم قرآني نيست به عنوان مفاهيم قرآني براي مردم مطرح مي کنند و آنچه را که در قرآن است بر اساس خواسته ها و هواهاي نفساني خودشان تعبير و تفسير کنند و آن گاه که ببيني دين بي محتوا شده درست مثل ظرفي که آدم آن را خالي کند بي محتوا مي شود .» اين ها جزو علائم ذکر شده است .
و در ادامه اين روايت مي فرمايد : « و رأيت أهل الباطل قد استعلوا علي أهل الحق و رأيت الشر ظاهرا لا ينهي و يعذر أصحابه و رأيت الفسق قد ظهر و اکتفي الرجال بالرجال و النساء بالنساء .....، و ديدي که اهل باطل ، حاکم بر اهل حق شدند و حاکميت به دست باطل افتاد و ديدي که شرحاکم مي شود و کسي هم جلوي آن را نمي گيرد . (3) و فسق همه جا را مي گيرد ، مردان به مردان اکتفا مي کنند و زنان به زنان .
بحث همجنس بازي به عنوان فرهنگ و حزب و تشکيلات در کشورهاي اروپايي و آمريکايي در آمده است « و رأيت الکافر فرحا لما يري في المؤمن مرحا لما يري في الأرض من الفساد و رأيت الخمور تشرب علانية و ..... ورأيت المومن لا يستطيع أن ينکر إلا بقلبه و ........و رأيت الولاة يقربون أهل الکفر و يباعدون أهل الخير و رأيت الولاة يرتشون في الحکم » ؛ (4)
و مي بيني که کفار به خاطر مشکلي که براي مومنين ايجاد شده شاد و مسرورند و از حاکميت جور و فساد خود بر زمين ، حال کبر و غرور به آن ها دست مي دهد . (5) منافقين و کفار به خاطر وضعيتي که در مومنين ايجاد شده به خاطر فساد ، خوشحال و مسرورند و مي بيني که به صورت علني شراب مي خورند اين ها جزو علائم است . و مي بيني که مومن نمي تواند جلوي فساد را بگيرد و توان نهي از منکر را ندارد و مجبور است در دل خود نسبت به بدي ها ابراز انزجار کند واگر به زبان بياورد مورد اذيت و آزار قرار مي گيرد و يا مورد سرزنش و مذمت قرار مي گيرد و مي بيني که واليان به اهل کفر نزديک مي شوند و به غير مؤمن تمايل پيدا مي کنند ، اما مؤمنين را از خود طرد و دور مي کنند . واليان را مي بيني که رشوه مي گيرند تا کاري را انجام دهند و تا آخر حديث که خيلي مفصل است . (6)
علامات ، فراوان است و همهي اين علامات به عنوان علائم غير حتميه است ، بعضي ممکن است تحقق پيدا کرده و بعضي به لطف خدا تحقق نيابد .
به هر حال اين علائم که اتفاق بيفتد ما مي فهميم که به ظهور نزديک مي شويم اما اين به اين معني نيست که هر وقت اين علائم اتفاق بيفتد بعد از مدتي امام زمان (ع) بلافاصله خواهند آمد ، البته علائم حتميه در بعضي از روايات ، زمانش هم ذکر شده که اگر آن علامت اتفاق افتاد ، امام زمان چند سال بعد خواهد آمد ان شاء الله آن علائم را در بخش هاي بعدي شرح خواهم داد.
پروردگارا ! در فرج امام زمان تعجيل بفرماو به وجود مقدسش نا امني هايي که در مؤمنين ايجاد شده پايان بخش ، جمعيت کفر را از هم بگسلان ، جمعيت مومن را با هم متحد فرما ، . پرجم « لا اله الا الله » را در اقصي نقاط عالم به اهتزاز درآور و ما را از ياران امام زمان قرار بده .
مرحوم عقيلي نوري در کتاب کفاية الموحدين آن را بر سه نوع تقسيم کرده است :
نوع اول ؛ علائم خاصه که فقط مربوط به امام زمان (ع) است و علائم عامه که مي تواند مربوط به غير امام زمان ، از معصومين (ع) هم باشد .
نوع دوم ؛ علائم حتميه و علائم غير حتميه
نوع سوم ؛ علائم واقعه ، يعني علائمي که تا کنون اتفاق افتاده و علائم غير واقعه ، يعني علائمي که هنوزظاهر نشده است .
اما معمولا بر حسب روايات ، علامات ظهور به دو قسمت تقسيم مي شود : علائم حتميه و غير حتميه .
علائم حتميه و غير حتميه
اما علائم غير حتمي علائمي است که ممکن است وضعيت طوري شود که اين علائم اتفاق بيفتد يا بعضي علائم که از عذاب ها به حساب مي آيند به خاطر تفضل پروردگار به بندگانش از بين برود ، شايد خداوند مصلحت بداند که آن علائم تحقق پيدا نکند و حضرت تشريف بياورند و يا شرايط و علل بروز آن علائم فراهم نگردد و در نتيجه آن علائم تحقق نيابد .
برخي از علائم غير حتميه
اول : آتش گرفتن پرچم ها در کوچه هاي کوفه که جهت شرح آن بايد به کتاب هاي مفصل مراجعه کرد .
دوم : مسجد ها تعطيل مي شود ، حال آيا در مسجدها را مي بندند ، همچنان که اخيرا در اخبار و روزنامه ها منعکس شده ، شيطنت هايي که استعمار ايجاد کرده باعث شده که يکي از مسئولين کميسيون اروپا اعلام کند که مساجد ، جايگاه تربيت تروريست ها است و بايد درب مساجد را ببنديد !! و يا در زمان رضا خان که جلوي اجتماعات مؤمنين را گرفته و درب مساجد را بستندو بعضي از آن را به محل انبار کالاهاي دولتي تبديل کردند ! و يا شايد منظور اين است که از مساجد بهره برداري صحيح که خواندن نماز در مساجد است استفاده نمي شود و نماز در مساجد تعطيل مي گردد ! اين ها همه ظاهر است ، کما اين که در بعضي از خبرهاست که مساجد زينت مي شود اما از نظر عبوديت و بندگي ، کسي به آن ها مراجعه نمي کند و استفاده غير عبادي در آن مي شود .
سوم : راه هاي مکه نا امن و بسته مي شود و در بعضي از روايات آمده است که در مکه سه سال عمل حج تعطيل مي شود . اما آيا تا کنون تحقق يافته يا نه ، مورد بحث است ؛ آيا منظور اين است که در اين سه سال از هيچ مسيري امکان رفتن به حج براي هيچ مسلماني وجود ندارد و يا اين که راه مکه را بر روي کساني که بخواهند حج ابراهيمي را به معني واقعي و بر اساس مکتب اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام) انجام دهند ، مي بندند . همان طوري که پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ،به مدت سه سال متوالي راه حج را به روي ايرانيان مسلمان بستند !
چهارم : فرو رفتن بخشي از زمين خراسان و يا خرابي خراسان . ايا اتفاق افتاده ، آيا ما مي توانيم حمله روسيه که در گذشته به خراسان انجام شد را حساب کنيم يا اين حادثه بعدا اتفاق خواهد افتاد ، به هر حال جزو علائم ظهور ذکر گرديده است .
پنجم: طلوع ستاره هاي دنباله دار.
ششم : ستاره ها به يکديگر نزديک تر مي شوند .
هفتم : الفتنه = هرج.
هشتم : الاختلاط = مرج.
نهم : قتل .
دهم : غارت .
اين ها جزو علامات ده گانه است و همان گونه که ملاحظه مي شود ، بسياري از اين علائم اتفاق افتاده و شايد همين رويدادها ، مورد نظر باشد .
در يک روايت مفصلي در کتاب شريف بحارالانوار (2) از امام صادق (ع) نقل شده که امام صادق (ع) مي فرمايند : شخصي مرا با منصور دوانيقي ديد که با هم حرکت مي کنيم ، در حالي که منصور دوانقي بر اسب راهواري سوار است و اطراف مرکب او را نيروهايي احاطه کردند ، اما من بر الاغي سوار بودم ودر ميان آن ها حرکت مي کردم ، آن شخص به منزل من آمد و به من گفت : آقا ! شما با اين عزت و جلال و شوکت ، اما منصور با اين وضع ، تا کي بايد وضع به اين گونه ادامه پيدا کند که حکومت دست آن ها باشد ؟ پس کي فرج شما تحقق پيدا مي کند ؟ « إلي متي هولاء يملکون ؟ ؛ تا کي اين ها فرمانروايي دارند ؟ »
« فقلت : أ ليس تعلم أن لکل شيء مدة ، ألا تعلم أن من انتظر أمرنا و صبر علي ما يري من الأذي و الخوف هو غدا في زمرتنا ؛ گفتم : آيا نمي داني که هر چيز يک مدتي دارد ؟ آيا نمي داني کسي که منتظر امر حکومت و فرج ما باشد و بر اين کار صبر کند و هر چه در اين راه اذيت و آزار ديده تحمل کند ، در زمره ما خواهد شد ؟ صبر کنيد ، اين براي خود يک مدتي دارد .»
بعد نشانه هايي را ضمن بيان مفصلي توضيح دادند که بخشي را من ذکر مي کنم :
« فاذا رأيت الحق مات و ذهب أهله و رأيت الجور قد شمل البلاد و رأيت القرآن قد خلق و أحدث فيه ما ليس فيه و وجه علي الأهواء و رأيت الدين قد انکفأ کما ينکفي الإناء ؛ هنگامي که ديدي حق از بين رفت و اهل حق هم از بين رفتند و ديدي که اهل جور و ستم همه ي دنيا را گرفته و قرآن احکامش فرسوده شده و در بين مردم ، منزوي شده واحکامي را به عنوان احکام قرآن عرضه کردند ، مفاهيم قرآن را جور ديگر برداشت مي کنند ، چيزي که در مفاهيم قرآني نيست به عنوان مفاهيم قرآني براي مردم مطرح مي کنند و آنچه را که در قرآن است بر اساس خواسته ها و هواهاي نفساني خودشان تعبير و تفسير کنند و آن گاه که ببيني دين بي محتوا شده درست مثل ظرفي که آدم آن را خالي کند بي محتوا مي شود .» اين ها جزو علائم ذکر شده است .
و در ادامه اين روايت مي فرمايد : « و رأيت أهل الباطل قد استعلوا علي أهل الحق و رأيت الشر ظاهرا لا ينهي و يعذر أصحابه و رأيت الفسق قد ظهر و اکتفي الرجال بالرجال و النساء بالنساء .....، و ديدي که اهل باطل ، حاکم بر اهل حق شدند و حاکميت به دست باطل افتاد و ديدي که شرحاکم مي شود و کسي هم جلوي آن را نمي گيرد . (3) و فسق همه جا را مي گيرد ، مردان به مردان اکتفا مي کنند و زنان به زنان .
بحث همجنس بازي به عنوان فرهنگ و حزب و تشکيلات در کشورهاي اروپايي و آمريکايي در آمده است « و رأيت الکافر فرحا لما يري في المؤمن مرحا لما يري في الأرض من الفساد و رأيت الخمور تشرب علانية و ..... ورأيت المومن لا يستطيع أن ينکر إلا بقلبه و ........و رأيت الولاة يقربون أهل الکفر و يباعدون أهل الخير و رأيت الولاة يرتشون في الحکم » ؛ (4)
و مي بيني که کفار به خاطر مشکلي که براي مومنين ايجاد شده شاد و مسرورند و از حاکميت جور و فساد خود بر زمين ، حال کبر و غرور به آن ها دست مي دهد . (5) منافقين و کفار به خاطر وضعيتي که در مومنين ايجاد شده به خاطر فساد ، خوشحال و مسرورند و مي بيني که به صورت علني شراب مي خورند اين ها جزو علائم است . و مي بيني که مومن نمي تواند جلوي فساد را بگيرد و توان نهي از منکر را ندارد و مجبور است در دل خود نسبت به بدي ها ابراز انزجار کند واگر به زبان بياورد مورد اذيت و آزار قرار مي گيرد و يا مورد سرزنش و مذمت قرار مي گيرد و مي بيني که واليان به اهل کفر نزديک مي شوند و به غير مؤمن تمايل پيدا مي کنند ، اما مؤمنين را از خود طرد و دور مي کنند . واليان را مي بيني که رشوه مي گيرند تا کاري را انجام دهند و تا آخر حديث که خيلي مفصل است . (6)
علامات ، فراوان است و همهي اين علامات به عنوان علائم غير حتميه است ، بعضي ممکن است تحقق پيدا کرده و بعضي به لطف خدا تحقق نيابد .
به هر حال اين علائم که اتفاق بيفتد ما مي فهميم که به ظهور نزديک مي شويم اما اين به اين معني نيست که هر وقت اين علائم اتفاق بيفتد بعد از مدتي امام زمان (ع) بلافاصله خواهند آمد ، البته علائم حتميه در بعضي از روايات ، زمانش هم ذکر شده که اگر آن علامت اتفاق افتاد ، امام زمان چند سال بعد خواهد آمد ان شاء الله آن علائم را در بخش هاي بعدي شرح خواهم داد.
پروردگارا ! در فرج امام زمان تعجيل بفرماو به وجود مقدسش نا امني هايي که در مؤمنين ايجاد شده پايان بخش ، جمعيت کفر را از هم بگسلان ، جمعيت مومن را با هم متحد فرما ، . پرجم « لا اله الا الله » را در اقصي نقاط عالم به اهتزاز درآور و ما را از ياران امام زمان قرار بده .
پی نوشت:
1. کفاية الموحدين ، ص 641.
2. بحارالانوار : 256/52.
3. شرارت آمريکا و اسرائيل را نگاه کنيد اين ها شر است ، کسي هم جلوي آن ها را نمي گيرد . اصحابشان هم عذر مي آورند و بهانه تراشي مي کنند ، به افغانستان حمله مي کنند ، آدم کشي راه مي اندازند ، بعد مي گويند اين عدالت جاويدان است ، براي دفاع از حقوق بشر ،براي مبارزه با تروريست است .
4. بحارالانوار : 255/52 به بعد .
5. اخيرا در گزارشي مي خوانديم يک از وابستگان گروهک هاي منافق اعلام کرده « چه زيباست که فساد در همه جا روز افزون شد ، حتي خانواده هاي مومن ، بچه هايشان به سمت فساد مي روند و بايد کاري کنيم که فساد بيشتر شود .
6. به جلد 52 کتاب شريف بحارالانوار در صفحات 255 به بعد مراجعه فرماييد .
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}